Visste du at du har en nødbrems?

Oct 25, 2021

Noen ganger går det en kule varmt. Det kan være du har mye å gjøre, mye å forholde deg til, mange krever mye av deg - eller alt sammen på en gang. Da er det ikke rart at kroppen kobler på alarmberedskapen - snarere tvert imot. Det er HELT nødvendig at instinktene kicker inn og fyrer av stressresponsen din, slik at du kommer deg gjennom strabasene.

Og så er det like viktig å komme seg UT av alarmberedskapen. Kroppen trenger å roe ned mellom slagene, for å være i stand til å yte maks igjen når det trengs… Du må bremse, rett og slett. 

Dette har du såklart hørt før. Det er viktig å roe ned, ta pause, gi seg selv et pusterom - og så videre… Nå skal du få vite hvordan! 

Når du puster inn aktiviseres det sympatiske nervesystemet og pulsen øker. På utpust aktiveres det parasympatiske nervesystemet og pulsen roes. Det som skjer når du stresser, er at kroppens alarmberedskap aktiveres - puls og pust øker for å bedre hjernens responstid i forhold til belastningen du utsettes for. Rask pust gjør at du puster inn mye mer i løpet av en periode enn du gjør når du er avslappet, og slik minnes kroppen på å holde seg i alarmberedskap, holde deg stresset.

Så nødbremsen - det er å puste ut! Å bruke mer tid på å puste ut, enn inn! Det kan gjøres veldig enkelt:

  1. Pust inn gjennom nesen, med munnen lukket, mens du teller til 4
  2. Hold pusten mens du teller til 7
  3. Pust ut gjennom munnen mens du teller til 8
  4. Gjenta 4 ganger

Og du - du teller så fort (eller sakte) du vil! Pust dypt inn mens du teller til fire - her må du «dra til» litt, så du ikke svimer av når du holder pusten mens du teller til syv… og så ut mens du teller til åtte. Poenget er at du skal bruke dobbelt så lang tid på utpust som innpust. Det er uvant i starten - og så går det lettere etter hvert.

Når du på denne måten tvinger deg til å puste langsommere og dypere, instruerer du systemet om å slappe av. Hjernen fanger opp beskjeden: ingen fare på ferde her, ingenting å stresse for. Du har satt på nødbremsen!

Dette er èn av mange teknikker du får i vårt nye nettkurs, Stressmestring. Lær å håndtere det stresset du opplever i hverdagen - å kvitte deg med det du kan kvitte deg med, og dempe den negative effekten stress har på deg. Du finner det her!

Se hva mer Pedagogskolen har å tilby!

Inspirasjonsmail direkte i innboksen

Meld deg på vår mailingliste! Da blir du blant de første som får inspirasjon, de siste nyhetene og tilbud på mail.

Vi misliker SPAM - du kan være trygg på at vi ikke deler listen med noen. Den blir hos oss!